We staan er meestal niet bij stil, maar in ons lichaam gebeurt van a..." /> BioBlogging.nl | Alles biologisch natuurlijk!

Uncategorized no image

Published on september 11th, 2018 | by Marlou

0

De werking van je darmen

We staan er meestal niet bij stil, maar in ons lichaam gebeurt van alles. Bijvoorbeeld in je darmen, dat vinden onbewust veel processen plaats. Toch is het belangrijk om je er bewust van te zijn dat gezonde darmen bijdrage aan hoe je je voelt. Maar hoe werken je darmen nu eigenlijk en hoe kun je ervoor zorgen dat ze gezonder worden en blijven? In dit artikel proberen we je op dergelijke vragen een antwoord te geven.

Hoe werken je darmen?

Om te beginnen is het belangrijk om te weten wat je darmen nu eigenlijk doen. Ze zorgen ervoor dat je spijsvertering en stoelgang functioneren. Dat gebeurt in de dunne en dikke darm. In de dunne darm worden voedingsstoffen gehaald uit het eten dat je geconsumeerd hebt en doen goede bacteriën er alles aan doen om slechte bacteriën te dwarsbomen.

Voedselresten die de dunne darm niet goed kan verteren komen in de dikke darm terecht. In de dikke darm worden deze vezels alsnog verteerd. Wanneer de belangrijke voedingsstoffen door je lichaam zijn opgenomen, moeten de niet bruikbare resten uit de dikke darm worden verdreven, zodat ze in de endeldarm terecht komen en je lichaam uiteindelijk kunnen verlaten. En zo begint het proces steeds weer opnieuw als je hebt gegeten.

Hoe zorg je ervoor dat je darmen gezond blijven?

Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Ieder mens is weer anders en je kunt nu eenmaal niet uitsluiten dat je lichamelijke klachten krijgt of ziek wordt. Desondanks kun je de kans daarop wel verkleinen. Dingen die je kunt doen om dat voor elkaar te krijgen, zijn onder andere:

Voldoende drinken

Om ervoor te zorgen dat je darmen hun werk goed kunnen doen en je ontlasting niet uitdroogt, is het belangrijk om voldoende te drinken. Hoewel de benodigde hoeveelheid drinken per dag per persoon verschilt, zijn enkele liters voor de meeste mensen een goed uitgangspunt.

Eet vezelrijke voeding en zorg voor voldoende lichaamsbeweging

Je darmen moeten je eten verteren en vezels kunnen daarbij helpen. Vezels vind je terug in onder andere zoete aardappelen, peulvruchten en zilvervliesrijst. De vezels in ontlasting zorgen er bovendien voor dat je ontlasting soepel blijft. Dat komt doordat vezels vocht absorberen en vasthouden. Daardoor kan je ontlasting je darmen gemakkelijker verlaten.

Je darmen kunnen overigens beter functioneren als je regelmatig beweegt. Daarom draagt voldoende lichaamsbeweging bij aan een betere stoelgang. Maar beperk het niet alleen tot sporten. Probeer bijvoorbeeld ook in de pauze een blokje om te gaan en neem niet de lift op je werk maar pak de trap. Je ziet: gedurende de dag zijn er tal van momenten om de hoeveelheid lichaamsbeweging te vergroten!

Beperk de hoeveelheid stress

Uit diverse onderzoeken is gebleken wat de nadelige gevolgen van stress kunnen zijn. Een daarvan is dat het de stoelgang kan verstoren. Door stress verkrampt je lichaam als het ware, waardoor je de stoelgang kunt belemmeren. Wees je er daarom van bewust wat bij jou stress veroorzaakt en probeer de oorzaken aan te pakken. Als je hierin met kleine stapjes werkt, werkt het motiverend en ben je sneller geneigd om de stressfactoren verder aan te pakken.

Stress op vakantie

Een bijzondere oorzaak van stress, is de vakantie. Dat klinkt misschien wat gek, maar uit diverse onderzoeken blijkt dat mensen het geregel rondom de vakantie en de onbekende omgeving waarin ze verblijven als stressvol ervaren. Het kan zelfs zo erg zijn, dat de stress voor verstopte darmen zorgt! In dit artikel lees je wat je tegen vakantieverstopping kunt doen.

Je darmen verdienen je aandacht!

Zoals je hebt kunnen lezen, spelen je darmen een belangrijke rol in je lichaam. Ze zorgen ervoor dat je de juiste voedingsstoffen opneemt, afvalstoffen via de ontlasting kwijtraakt en je je fit voelt. Alle redenen dus om goed voor je darmen te zorgen, ze zijn het waard!


About the Author



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to Top ↑