Duurzaam 17159b99627732319b2870d070b413f2

Gepost op 17/04/2014 | door Marlou

0

Minder vlees, minder energieverbruik

Volgens een nieuw wetenschappelijk klimaatrapport van de Verenigde Naties blijkt dat we meer moeten investeren in duurzame energie. Sterker nog, we moeten onze investeringen meer dan verdrievoudigen! En wij zijn het daar mee eens. Wij belichten in dit artikel daarom een eenvoudige manier om een bijdrage te leveren aan het milieu. Wil je meedoen? Ga dan voor plantaardig eiwit in plaats van vlees om je van je eiwitbehoefte te voorzien. Beeld je eens in: alle Nederlands die één dag per week dierlijke eiwitten zouden vervangen door plantaardige. Het effect is dan vergelijkbaar met 430.000’s auto’s van de weghalen. Daarnaast is het ook gezond, blijkt uit een rapport van Voeding & Visie.

Schadelijke stoffen

Een belangrijke bron van schadelijke broeikasgassen is vlees. Alle auto’s, vrachtwagens, boten, treinen en vliegtuigen samen stoten wereldwijd net zoveel broeikasgassen uit als de veehouderij. Wel 18 procent. Het blijkt dat dat rundvlees van alle soorten het slechts scoort. Bij de productie komt niet alleen koolstofdioxide vrij, maar ook methaan en lachgas. Deze stoffen zijn nog schadelijker voor het milieu.

Minder vlees is gezond

Minder vlees eten is dus een simpele oplossing. En dat kan zelfs nog gezonder zijn ook. Zeker als je het vlees vervangt door producten met minder verzadigd vet en laat nu voor vrijwel alle plantaardige producten gelden. Hanteer wel de dagelijks aanbevolen hoeveelheid eiwitbehoeften. Deze behoefte ligt tussen de 75 en 125 gram.

Vleesvervangers

De tijd van toen vleesvervangers het grijzenwollensokken-imago hadden is voorbij. Maar wat moet je dan eten als je geen vlees eet? Goede vleesvervangers bevatten ijzer en eiwit vitamine B12 en/of B1. Wij sommen de producten voor je op die aan die eis voldoen:

  • Eieren: bevatten naast ijzer en vitamine B, ook vitamine A.
  • Noten en pitten: gebruik ze niet te vaak als vleesvervanger en reken voor een volwassene circa 40 gram.
  • Peulvruchten: met een portie vervang je zowel aardappels als vlees. Bonen, erwten, kapucijners en linzen zijn peulvruchten.
  • Soja: een goede vleesvervanger, omdat er ijzer en vitamine B1 in zit. Tofu en tempeh zijn sojaproducten en erg goed te verwerken in gerechten.
  • Tahin, hummus en falafel: lekkere smeersels gemaakt van gemalen peulvruchten.

 


Over de schrijver


Top ↑